سوتین واقعا برای سینه ها و سلامتی مضر است؟

دو مدل سوتین

هیچ سند علمی مبنی بر اینکه سوتین استاندارد با سایز مناسب برای سلامتی سینه ها یا بدن مضر باشد در هیچ پایگاه اینترنتی معتبری وجود ندارد، اما پوشیدن سوتین نامناسب احتمالا به مرور زمان درد در گردن و قفسه سینه را به همراه می آورد و اگر بندهای سوتین خیلی سفت باشند، باعث صدمه به بافت های شانه خواهد شد.

باورهایی مبنی بر اینکه پوشیدن سوتین بر رشد سینه دختران در سن بلوغ تأثیر می گذارد در بین مردم رواج دارد اما واقعیت این است که سوتین مناسب بر رشد پستان ها تأثیر نمی گذارد زیرا رشد سینه توسط دو عامل کنترل می شود: ژن ها و هورمون ها. بنابراین میان سوتین و این موضوع ارتباطی وجود ندارد اما اگر سوتین تنگ باشد مخصوصاً در بزرگسالی باعث درد در ناحیه پستان ها می شود.

 

آیا خوابیدن با سوتین ضرر دارد؟

هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد پوشیدن سوتین مناسب در هنگام خواب آسیبی به سلامتی وارد می کند، بنابراین از نظر پزشکی، این امر به ترجیح و راحتی خانم ها واگذار می شود اما بد نیست زنان بدانند اگر سینه‌های بزرگ دارند، پوشیدن سوتین هنگام خواب برای جلوگیری از اصطحکاک ناشی از حرکات بیش از حد در خواب مفید خواهد بود.

سوتین و سرطان سینه

زمان های قدیم باوری در میان زنان وجود داشت مبنی بر اینکه پوشیدن سینه بند به مدت 12 ساعت احتمال ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد، زیرا فکر می کردند سوتین اختلال در سیستم لنفاوی ایجاد می کند و باعث تجمع سموم در سینه می شود اما انجمن سرطان آمریکا اعلام کرد فشار بر لنف ها احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی دهد و هیچ شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد استفاده نکردن از سینه بند باعث محافظت از سلامت پستان یا کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه می شود.

جهت رفع ابهام درباره این موضوع بهتر است بگوییم زنانی که از سوتین استفاده می کنند، اغلب سینه های بزرگی دارند و هر چه اندازه سینه بزرگتر باشد، احتمال ابتلای زن به سرطان سینه بیشتر می شود. پس بزرگی سینه (به عنوان عامل خطر) است نه سوتین.

افتادگی سینه و نکاتی مهم درباره آن

بستن سوتین مانع از افتادگی سینه نمی شود و نبستن سوتین هم باعث افتادگی نمی شود. مهم ترین عامل های مرتبط با افتادگی سینه عبارتند از: ژن، وزن و سن زنان، زیرا با افزایش سن، سینه ها شروع به افتادگی می کنند.

 

ارتباط سینه زنان با درد گردن و کمر

نظرات علمی متناقضی در مورد رابطه سوتین با درد گردن و کمر وجود دارد. برخی معتقدند که احساس درد گردن و کمر ممکن است با پوشیدن سوتین نامناسب مرتبط باشد، در حالی که سایر متخصصان این رابطه را انکار می کنند. به طور خلاصه در صورت داشتن درد کمر و گردن بهتر است سوتین را تعویض کنید. اگر با تعویض سوتین بهبود پیدا کرد، ممکن است این درد در ناحیه پستان به خاطر استفاده از سینه بند نامناسب باشد.

درد در نوک سینه ها یا احساس سردرد هنگام استفاده از سوتین

درد سینه حین استفاده از سوتین اغلب نشان دهنده اندازه کوچک یا تنگ بودن سینه بند زنان بوده و ناشی از اصطکاک آن با پستان هاست. نکته دور از انتظار و عجیب دیگر اینکه پوشیدن سینه بند نامناسب (خیلی تنگ) باعث تنش عضلانی می شود و حتی ممکن است به سردرد ختم شود.

محمد گروسی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *